![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 18:00 ч.
В световния арт пазар наблюдаваме интересни тенденции, които разкриват какво движи купувачите и какви стратегии прилагат при покупките си. Според нов ...
|
![]()
Тонът на времето
Жил Дельоз - Възхищение и съмнение, диалогът на мислите и цветоветеДруги философи са по-сериозни и оценяващи, като Кант, който поставя универсални основания за естетическите преценки. Има и по-специфични и поетични интерпретации, като тази на Хегел, който хвали маслените бои заради техния дълготраен ефект и способността им да създават прозрачност в слоевете. Някои философи, като Хайдегер, са почти високомерни в своите оценки, като обръщат внимание на всекидневното и дори ритмичното в изкуството, например Ван Гог и неговите обувки.
Костадин Новаков
| 08 Август 2025, 14:42 ч.
![]()
В света на философията за изкуството често срещаме различни подходи и мнения, които разкриват богатството и сложността на тази дисциплина. Някои философи гледат на художниците с подозрение, като например Платон, който ги обвинява в създаване само на „външни образи“, малко по-добри от поетите, които е изгонил от своята идеална градска утопия. Тази критика подчертава опасността изкуството да се превърне в повърхностна имитация, лишена от истинска философска стойност. Други философи са по-сериозни и оценяващи, като Кант, който поставя универсални основания за естетическите преценки. Той настоява, че има обективни критерии, по които можем да оценяваме красотата и изкуството, и че тези критерии са част от човешката рационалност. Тази гледна точка въвежда идеята за стандарти и обективност в сферата на художественото възприятие. Има и по-специфични и поетични интерпретации, като тази на Хегел, който хвали маслените бои заради техния дълготраен ефект и способността им да създават прозрачност в слоевете. Този подход подчертава техническите и естетическите качества на материалите, като същевременно разкрива дълбочината на художественото изразяване. Някои философи, като Хайдегер, са почти високомерни в своите оценки, като обръщат внимание на всекидневното и дори ритмичното в изкуството, например Ван Гог и неговите обувки. Техните коментари понякога звучат претенциозно и дори смешно, като предизвикват смесени реакции у слушателите и читателите. Деридата, например, критикува подобни високопарни тонове като „ridiculous and lamentable“, което показва колко различни могат да бъдат възгледите за стойността и значението на изкуството. В същото време, Жан Бодрияр говори за „края на изкуството“, което провокира мисълта за неговата трансформация и преход към нови форми и значения. В този контекст е важно да споменем и мнението на Шлегел, който предупреждава, че в философията за изкуството често липсва баланс между философия и самото изкуство. Тази критика напомня, че трябва да се търси хармония между двете области, за да се постигне истинско разбиране. Жил Дельоз предлага уникален поглед, като вместо да пита как философията разкрива изкуството, той се пита какво изкуството може да предложи на философията. В своите семинари през 1981 г. той разглежда концепции като катастрофа, диаграма, фигура и размазване, които са ключови за разбиране на съвременното изкуство и неговите въздействия. Този подход е хаотичен, но изключително вдъхновяващ, като съчетава философия и визуално изкуство в един непрекъснат диалог. В същата година Дельоз публикува и „Францис Бейкън: Логика на усещането“, което допълва неговите идеи за възприятието и чувствителността в изкуството. Така, философията за изкуството остава поле на разнообразие, провокация и постоянно търсене на нови смисли. Тя ни напомня, че изкуството не е само за гледане, а за размишление, интерпретация и диалог, който надхвърля границите на времето и културата. **
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Азис отново разбуни социалните мрежи с откровено признание за личния си живот
|
![]() |
Помпиду ще бъде затворен за петгодишна реновация, което предизвика вълна от очакване и интерес към бъдещето на културната му идентичност
|
![]() |
Гина Карано постигна споразумение по делото срещу Disney за уволнението си от The Mandalorian
|
![]() |
Диона: Лошите коментари се преглъщат по-лесно на яхта
|
![]() |
Когато цивилизациите се излекуват
|
![]() |

Време за четене - месец Август
Препоръчани заглавия |

Вихър на ценности и сенки, в който времето се превръща в изкуство
|
![]() |
Фалшиви изображения и политическа пропаганда: новите предизвикателства за обществото
|
![]() |
Музика от цвят и сенки – портрет на художник, който рисува с душата си
|
![]() |
Зак Крегър разкрива тъмната страна на малкия град и човешката психика чрез мистерия за изчезнали деца и загадъчни сили
|
![]() |
Ново откритие в Бургос разкрива жесток военен канибализъм в праисторическа Испания
|
![]() |